
Tanken bag lærings universet Treeholm
​
Treeholm startede med en ide om at skabe et undervisnings universe der tog udgangspunkt i den sanselige erkendelse i matematik. Med spørgsmålet om hvordan kan man får eleverne til at konsturer deres egen viden i det abstrakte matematik.
Jeg ville gerne lave et undervisnings universe der tog afsæt i deles undersøgende matematik og deles at få skabt et universe som eleverne kunne relatere sig til.
Jeg har undervist i over 9 år, hvor jeg har kigget misundeligt på dansk faget, hvor de kan læse en spændende bog, og dykke ned i verden med personer som eleverne kan se sig selv i. Mens i matematik er de personer som er med enden en videnskabsmand med hvidt hår og kittel eller nogen børn der bare er tegninger i en bog. I de år
​
Herefter har Treeholm langsomt taget form over årende.
Med Treeholm ville jeg gerne skabe et univeres med en fortælling med forskellige personer så der var en man på en eller anden måde kunne relaterer til. Og på denne måde bliv de fire elever: Viola, Michelle, Albert og L. Victor skabt.
De tre retninger er opstået ud fra at jeg i mange år har undervist, mine elever har delt sig i to. der har altid været dem der elsker matemastik og dem så harder matematik. Men mine elever har altid forbundet matematik med det at side og regne, når vi så har haft om geometri, hvor vi har skulle tegne er det blevet meget tydeligt at mange af dem som harder matematik tænker visuelt. Eller også er de sprogligt stærke hvilket kommer frem når vi har arbejdet med stratastik.
Det er ud fra dette at de ideen om de tre matematiske retning er opstået og Treeholm univerest er skabt.
Læring
Når jeg arbejder med læring, arbejder jeg med erkendelsen. Hvorfor får man en erfaringen med noget, som man erkender og opnår en forståelse.
Personen bag:
Mit navn er Helle Fog
Jeg er uddannet lærer
Cand. Pæd didaktik matematel kultur
Har arbejdet som lærer i 9 år.
.png)
